top of page
Zingeving life purpose
VERDIEPING:
ZINGEVINGSPROBLEMATIEK

Bijna iedereen ervaart eens of meerdere keren in zijn of haar leven momenten waarin zingevingsvraagstukken en andere existentiële vragen naar voren treden. 

 

Veel cliënten worstelen met het nemen van beslissingen en daarmee met vragen omtrent “het pad” wat ze willen bewandelen. Tijdens deze module legt de docent uit welke mechanismes achter het nemen van beslissingen rondom zingeving schuil gaan. Er wordt uitgelegd hoe prioriteiten in het leven kunnen worden aangebracht en wat het nemen van beslissingen gemakkelijker maakt. De docent laat de oefening door studenten doen met het doel dat zij deze oefening ook met hun cliënten kunnen doen. 

LESINHOUD
PRAKTISCHE INFORMATIE

Docent: Matthijs van Hilten

Zie deze pagina voor data, locatie en kosten.

Concrete vragen zoals “wat is de zin van het leven?”, of “wat is een ziel?” of “welk pad heb ik te bewandelen?” kunnen dan een tijdlang die persoon bezighouden. In sommige gevallen kunnen deze vragen leiden tot een gang naar de therapeut. Hoe ga je als therapeut om met deze vraagstukken? Hoe begeleid je bijvoorbeeld pubers die met dergelijke vragen worstelen? Hoe ga je om met cliënten die na ernstige traumatiek “de zin van het leven” ter discussie stellen? In deze lesdag krijg je concrete handvatten hoe met dit type vragen om te gaan.

De student:

  1. Krijgt inzicht in de ontwikkeling van de westerse filosofie ten aanzien van existentiële vraagstukken

  2. Begrijpt de verschillende dimensies van het woord “waarom” en dat de “slachtofferdimensie” niet beantwoord kan worden. 

  3. Begrijpt de samenhang tussen existentiële vraagstukken en religie (ook in historisch perspectief)

  4. Begrijpt de samenhang tussen intrinsieke motivatie en de ontwikkeling van de mens

  5. Krijgt inzicht in de recente wetenschappelijke visie omtrent het antwoord op existentiële vraagstukken. 

  6. Leert “aan den lijve” hoe de ontwikkeling van het brein en het lichaam zich manifesteert

  7. Begrijpt dat de “interne dialoog” een rol heeft in de bijdrage tot ontwikkeling en dat deze beperkend kan werken

  8. Heeft inzicht hoe een beperking als “ingang” kan worden gebruikt om een sessie te doen bij een client

  9. De student begrijpt welke rol het “vuur” heeft in het vinden van intrinsieke motivatie en daarmee samenhangende passie

  10. Krijgt inzicht in de wetenschappelijke manier van redeneren en dan specifiek het verschil tussen causaliteit en correlatie (als onderdeel van psycho-educatie richting de client)

  11. Begrijpt hoe complot theorieën ontstaan en krijgt inzicht in het achterliggende mechanisme. 

  12. Krijgt inzicht met welke existentiële vraagstukken cliënten kunnen komen en hoe door middel van onder andere psycho-educatie deze vraagstukken kunnen worden aangepakt. 

  13. Begrijpt de achterliggende mechanisme achter het nemen van belangrijke beslissingen in het leven. 

  14. Begrijpt de rol van intuïtie en in hoeverre dit een kompas is voor het nemen van beslissingen. 

  15. Leert een techniek om de client te coachen in van het nemen van beslissingen. 

LITERATUUR

Inspirerende literatuurlijst (ter inspiratie en zeker niet verplicht voor deze les)

 

  • Boswijk Hummel, R. (2018). De reis van het gewaarzijn. Zaltbommel: BosBoek.nl

  • Dethlefsen, Th. (1988). Esoterische Psychologie. Het lot als levenskans. Deventer: Ankh-Hermes.

  • Jacobi, J. (2004). De psychologie van C.G. Jung. Rotterdam: Lemniscaat

  • Keizer, B. (2013). Waar blijft de ziel? Rotterdam: Lemniscaat  

  • Lanto, M. (2010). Ziekte, karma en de weg naar genezing. Akasha

  • Monroe, R. (1977). Experimenten buiten het lichaam. Deventer: Ankh Hermes.

  • Newton, M. (2006). Life between lives – hypnotherapy for spiritual regression. Woodbury: Llewellyn Publications

  • Newton, M. (2010). De zielenreis; Haarlem: Altamira

  • Newton, M. (2011). De zielsbestemming. Haarlem: Altamira

  • Newton, M. (2012). Herinneringen van na de dood; het bestaan tussen de levens in. Haarlem: Altamira

  • Rinpoche, S. (1994). Het Tibetaans boek van leven en sterven. Cothen: Servire

  • Scroggs, J.R. (1998) Persoon en persoonlijkheid, deel I en II.  Rotterdam: Ad Donker.

  • Terlouw, T. (2017). De heelkamers. Liefde voorbij het leven. Heerhugowaard: Obeliskboeken

  • Terlouw, T. (2018). De cyclus van leven en dood. Een schitterende reis. Heerhugowaard: Obeliskboeken

  • Wilber, K. (1997). Een beknopte geschiedenis van alles. Rotterdam: Lemniscaat.

  • Zukav, G. (2000). De zetel van de ziel. Naar een spirituele beleving van de werkelijkheid. Utrecht: Kosmos

4.png
Matthijs van Hilten
Regressie- en reïncarnatietherapeut

“Doe wat werkt”– Matthijs heeft bestuurskunde gestudeerd aan de Rijksuniversiteit in Leiden (RUL). Nadat hij zijn propedeuse had behaald, begon zijn interesse in andere, meer mensgerichte, studies toe te nemen. Hij kwam terecht op verschillende faculteiten om in 2002 de studie Reïncarnatietherapie aan de School voor Reïncarnatietherapie Nederland (SRN) in Utrecht gaan volgen. Dat deed hij met veel plezier. In december 2004 rondde hij de studie succesvol af. Aansluitend startte hij zijn praktijk voor reïncarnatietherapie. Na(ast) zijn afgeronde studies heeft hij gedurende een aantal jaren werkervaring opgedaan bij verschillende verzekeringsmaatschappijen op het gebied van reïntegratie van arbeidsongeschikten. Momenteel is hij ook docent voor een landelijk opleidingsinstituut voor het bank- en verzekeringswezen met als speerpunt de vertaalslag van psychische ziektebeelden naar arbeidsongeschiktheid en reïntegratie. Matthijs is beroepslid van de NVRT.

INSCHRIJVEN

Zowel de lesblokken van de eerste twee jaar van de opleiding als ook de verschillende lessen van het derde jaar kunnen als losse bij- en nascholing worden gevolgd. Deze les is ook onderdeel van het derde jaar.

bottom of page